Vad hände sen?

Vad hände sen.. Det blev sensommar och höst och jag gick i dvala..

 

Jag plockade bär och gjorde mer saft och sylt än jag nånsin gjort förut i mitt liv! Låter kanske imponerande, men jag har väl aldrig kokat saft och sylt förut, om jag ska vara ärlig. Byggde en saftmaja med hjälp av diskstället, en kökshandduk och en ugnsform. Hur svårt kan det va?! Fiskade från eka två kvällar i augusti, utan att få napp, men en blank och stilla vattenyta är vacker den oxå. Några timmars rävjakt gav däremot resultat och jag bar den lilla fina reven i bakbenen och klappade den ordentligt och kärleksfullt innan den lades på flaket till pick-upen.


    


Mamma och pappa kom ner till mig i augusti. Vi hann med en massa saker, och pappa redde nätt och jämt ut vädersträcken. Nästa gång är det tredje gången gillt!


En helg i slutet av augusti bjöd på en hel del musik! Jag och Jenny åkte till Eksjös stadsfestival och såg band som Joddla med Siv, Eva Eastwood och Mustasch. Dagen efter åkte vi ett större gäng till Göteborg för en dag på Liseberg och en kväll med Brad Paisley, countrysångaren som kommit ända från staterna för att sjunga för oss.

 

Sandra prickade in Jönköpingscruisingen när hon hälsade på mig i början av september. Det var en fin sommarkväll, och cruisingen var välbesökt! Vi hann med att åka både Pontiac och Cadillac innan kvällen var över.

 

Jag försökte hinna med att träna inför Lidingöloppet också, och den 24 september var det dags. 3 mil i terräng, tillsammans med 43 230 andra löpglada. Jag hade lagt upp träningen som så, att hela sommaren njuta av sommaren och undvika träning, för att satsa allt de sista 6 veckorna. Ingen taktik som jag rekommenderar egentligen men jag kan säga att det funkade ganska bra! 3 timmar och 12 minuter var min tid i mål, och även om det hade varit roligt att komma under 3 timmar, så är jag nöjd, och vet att uppladdningen inte var den bästa. Lidingöloppet gör jag gärna om i höst igen!



 

Första helgen i oktober cyklade jag de 6 milen enkel resa till Gödeberg och N för en helg på landet. Skytte på lägdan, kisseongeklappning, mjölkhämtning hos bonden, och utfodring av älgarna i skogen, det är sånt dom gör på landet.


     
 

I november flyttade två kissar in hos mig. Första veckan var ett helvete. Kissarna kissade i min säng varje dag och jag gjorde inget annat än att tvätta! Som tur var fick den ena kissen ett nytt hem hos en jobbarkompis, och det lugnade ner sig lite.. Sen dess kastas jag, tack vare kissen, mellan att ha dåligt samvete över att hon tvingas växa upp i en etta i stan, med en matte som inte är hemma jämt, och att tycka att hon är en rolig prick. Livet som kattmatte är inte alltid lätt. Kissen vill busa, kissen vill klättra, kissen vill klösa. Kissen gillar att vifta under täcket, så håll in fötterna! Kissen gillar att höra sin egen röst lite väl mycket. Kissen gillar att putta ner saker på golvet. ”Ooojj!” säger hon förvånat. Jag och N (okej då, inte så mycket jag) tog in en tall och byggde ett klätterträd till henne, satte på sittplaster och leksaker, men kissen fattade inget på flera veckor. Hon tyckte att det luktade konstigt och att barken var kladdig. Tills en dag, halleluja, då det gick upp för henne hur man skulle göra! Det värmde i mattehjärtat.


      


Under december var jag den enda på jobbet som vågade använda dom röda mössorna!


 


Till jul lyckades jag byta bort några jobbdagar och fick 10 fina dagar hemma i ett vintrigt Jämtland! Juldagsfirande i Almåsa, stormen Dagmar drog fram, men jag sov så sött.. Jannez bjöd upp till dans på annandan och jag gjorde sällskap med Kristian, av alla! N kom upp från de småländska skogarna och jag fick visa upp byn från dess bästa sida – sparken!


   


Jag åkte tillbaka till Jönköping efter jul med ett löfte till mig själv om att snart komma tillbaka, och i februari hoppade jag på tåget norrut igen. Skidåkning med mamma, långfärdsskridskor med Sandra och livet var glatt! Jag sade upp mig från mitt lilla otacksamma caféjobb i januari, efter att en liten lapp kommit upp på en anslagstavla, och dagen efter att jag kommit tillbaka till Jönköping började jag på en vuxenutbildning inom trädgård på Tenhults naturbruksgymnasium.


  

Nu har tre veckor gått sen jag började plugga och det är otroligt vad mycket mer tid jag tycker att jag har! Lediga kvällar och helger är en lyx! Så jag hoppas jag har mycket skoj att se fram emot..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0