Lilla Julafton

Allt kommer ju tidigare här nere i södern, så även julafton. Nån av oss, antagligen jag, kom på att det var osmart att dra våra respektive julklappar först upp hem, sen öppna och så packa ner dom och ta med dom ner tillbaka hit, så vi hade julafton och julklappsutdelning igår istället. Jag gillar ju att göra saker ordentligt så jag gjorde iordning små goda knäckebrödsbitar med lax och grejs på, innan sill och potatis entrade bordet. Efter maten öppnade vi julklappar och åt ur Aladdinasken, samt av choklad”fudgen” jag gjort. Efter 5 avsnitt av Sunes jul fanns det lite plats i magen för efterrätten, risgrynsgröt! Det kändes precis som en vanlig julafton, som det hade kunnat varit om jag och Daniel av någon anledning bestämt oss för att fira jul själva. Efter all mat och godis, och efter att vi lekt med våra julklappar, sov åtminstone jag gott hela natten.

På tal om att sova gott hela natten, så väcktes vi härom morgonen av en jordbävning! Hur häftigt är inte det!? Hela huset skakade och ett inramat foto ramlade i golvet, men i övrigt gick det bra och vi somnade om en stund till. Det var väl inte så mycket att jaga upp sig över. Experterna har varnat för eventuella efterskalv, men jag har tyvärr inte känt några.

I morse skjutsade jag Daniel till tåget norrut och på lördag kväll kommer jag efter. Har en del att stöka med innan, samt förstås ett jobb att gå till så de här två dagarna kommer att gå fort. Idag har jag varit hos Bruno, hästen med den största hängiga underläppen. Rider barbacka nu för tiden då han har ett litet sår under magen, och idag kändes ridningen, balansen, sitsen och händerna toppen och förra veckan på ridskolan fick jag beröm för att jag utvecklats så mycket den här terminen! Det är roligt att höra, och mycket kan nog bero på att jag börjar bli mer van och kommer ihåg mer av det jag en gång för länge sen lärt mig. I kväll är det teori innan vi går på jullov!

Har varit ovanligt flitig med kakdeg de senaste veckorna, här är mina nya favoriter.

Chokladkaka med kokostosca a la Ebbas fik´s Luxusruta, Nigellas chokladfudge med pistaschnötter och saffransmuffins!

Ha det gott!

Sunes jul

Hej mina vänner, det är jag som skriver. Sitter vid ett köksbord över hundra mil från er och tittar på regnet utanför. Ja, just det, regnet. Känner mig lite utanför och väldigt långt hemifrån!

Pysslade lite här hemma i fredags medan Daniel erövrade världen, och efter potatisgratäng och fläskfilé bjöd jag in Hanna och Leif på te och thekakor. Julduken på bordet i salongen och levande ljus här och där, jättemysigt!

Den lediga helgen spenderades i ett regnigt Köpenhamn och då vi klätt oss lite mer snyggt och lite mindre praktiskt var vi blöta efter två timmars strosande på Ströget. Tack vare Caroline hade vi lyxat till det med att boka hotell, så vi ägnade eftermiddan åt att värma fötterna på golvvärmen och vila framför tv´n.  Målet med resan var julmarknaden på Tivoli så när regnet upphörde tog vi bussen tillbaka in till stan och Tivoli. Mysigt och stämningsfullt och jag drack glögg och spillde på vanten. Helgen i Köpenhamn avslutades med brända mandlar och wienerbröd (som inte heter wienerbröd i Danmark, men som smakade som det skulle) efter att först förstås ha ätit av allt på frukostbuffén på hotellet. Köpenhamn var en trevlig stad, trots lustiga pengar och viss språkförbristning.
Med livet som insats klev vi av tåget på stationen i Lund för att komma mitt upp i en massa demonstranter som kastade sten och smällde grejer mot polisen. Det är aldrig tråkigt i Lund, som jag brukar säga.

Andra december idag och igår började nedräkningen mot jul. Här hos oss sker den med hjälp av Sunes jul, den fantastiska julkalendern från -91. Ett avsnitt om dan och julen är i hamn. Från det ena till det andra, många har efterfrågat den och här kommer den så äntligen;

Min Önskelista

¤ Jospress
¤ Gummistövlar, 2 par, ett som jag kan ha i stallet i leran och ett par fiiina som jag ska ha på stan. Jag har strl. 38.